Marknadskommunikation: Direktreklam
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Alla har vi en åsikt om direktreklam. Vissa av oss uppskattar den information som nästan dagligen dimper ned i brevlådan och ägnar en god stund åt att leta extrapriser och fynd. Andra ser med irritation på den som onödigt slöseri med naturtillgångar som medför onödigt spring till återvinningsstationen.

”Direktreklam är ett otyg och en fördyring som vi konsumenter får betala. Förbjud direktreklamen och produkterna skulle bli mycket billigare” är en åsikt som då och då ventileras i olika sammanhang.

Skulle verkligen priserna sjunka om direktreklamen togs bort?

En fd VD hos en av våra ledande konfektionskedjor menar: ”De som tror att reklam fördyrar produkterna är fel ute. Det är reklamen som skapar genomströmningen i våra butiker och därmed ökar våra volymer. Ökade volymer ger lägre inköpspriser och därmed lägre konsumentpriser. Reklamen spelar en stor roll för våra möjligheter att hålla priserna nere”.

Direktreklam kan grovt indelas i två delar; adresserad och oadresserad.

Marknad - Marknadskommunikation
Marknadskommunikation
Val av media
Budget – reklam
Annonsutformning – introduktion
Annonsutformning
Direktreklam
Sales Promotion
Etermedia
Internet
Hemsida
Mässor
Public Relations
Press release
Sponsring
Personlig försäljning
Egenskaper hos en bra säljare
Säljprocessen
Övningsuppgift 7
Övningsuppgift 8
Övningsuppgift 9
Övningsuppgift 10
Övningsuppgift 11
Övningsuppgift 12
Övningsuppgift 13
Övningsuppgift 14
Övningsuppgift 15
Övningsuppgift 16


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida