Marknadskommunikation: Pressrelease
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

De flesta tidningar tar emot pressreleaser som behandlar nyheter. När man skriver en pressrelease gäller samma sak som vid annonsering; att sätta sig i mottagarens – i det här fallet journalistens - stol.

Vad är journalisten intresserad av och hur får jag honom/henne att ta in min release?

Kännetecken på en bra pressrelease:

Bullet

Intresseskapande och relevant rubrik

Bullet

Ingress med lättbegriplig sammanfattning

Bullet

Ingress som kan stå för sig själv och tas in i tidningen om redaktören har ont om plats

Bullet

Brödtext som är så kort som möjligt men ändå får fram det väsentliga

Bullet

Text som undviker reklamuttryck och för många upprepanden av varumärken

Bullet

Korta och koncisa meningar

Bullet

Förklaringar av svåra ord och förkortningar

Bullet

Bifoga bilder eller illustrationer

Bullet

Text till bilden som anger vad som visas

Bullet

Uppgifter om vem som skickat in releasen och var journalisten kan få ytterligare upplysningar

Man måste emellertid hålla i minnet att ingen redaktör tar in material som inte bedöms intressant för läsarna. Att skicka releaser som i själva verket är förtäckta annonser är inte bara lönlöst utan till och med impopulärt. Likaså ska man inte tråka ut redaktören med hur förträfflig produkten är och vilken lysande förstasidesnyhet det kommer att bli, utan alltid lämna detta åt hans/hennes omdöme.

Marknad - Marknadskommunikation
Marknadskommunikation
Val av media
Budget – reklam
Annonsutformning – introduktion
Annonsutformning
Direktreklam
Sales Promotion
Etermedia
Internet
Hemsida
Mässor
Public Relations
Press release
Sponsring
Personlig försäljning
Egenskaper hos en bra säljare
Säljprocessen
Övningsuppgift 7
Övningsuppgift 8
Övningsuppgift 9
Övningsuppgift 10
Övningsuppgift 11
Övningsuppgift 12
Övningsuppgift 13
Övningsuppgift 14
Övningsuppgift 15
Övningsuppgift 16


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida