Marknadskommunikation: Sponsring
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

De flesta företag blir då och då tillfrågade om intresset att vara sponsor i olika sammanhang. Behovet av sponsring är obegränsat och en nödvändighet för till exempel idrottsföreningar på elitnivå. Sponsringen har med tiden blivit alltmer professionell och bör ses som vilken annan marknadsaktivitet som helst.

Vi måste till att börja med skilja på vad som är sponsring och vad som är rent stöd. Att stödja är att skylta med sitt namn i sammanhang som knappast ger något kommersiellt tillbaka annat än en viss goodwill hos en begränsad grupp. Sponsring är för företaget en avdragsgill kostnad, vilket rent stöd inte är.

Exempel på stöd är när en företagare sätter företagsnamnet på tröjorna i sin dotters innebandylag. Till skillnad från stöd ska sponsring betraktas kommersiellt och vila på affärsmässig grund. Sponsringen ska helt enkelt ge någonting värdefullt tillbaka. Som sponsor är det viktigt att synas i rätt sammanhang, gärna vid evenemang som har koppling till vår verksamhet. Exempel på sådan sponsring är när Agria Djurförsäkring köper reklamplats på travkuskar, när Coca-Cola sponsrar evenemang riktade till ungdomar eller när Volvo sponsrar segling och golf, sporter som intresserar många människor inom deras målgrupper.

Sponsringen ska:

Bullet

Stärka företagets image i marknadens och allmänhetens ögon. Företaget ska synas i rätt sammanhang och på sikt få kommersiella fördelar och ökad goodwill.

Bullet

Stärka bilden av företaget internt. Personalen ska känna stolthet över att företaget syns och gärna känna att man har fördel av företagets sponsring. Vissa företag låter de anställdas intressen styra var sponsorpengarna ska ligga i syfte att stärka företagets laganda.

Bullet

Stärka banden med kunderna. Att sponsra ett evenemang och i samband med detta anordna kundaktiviteter kan vara ett effektivt sätt att fördjupa kontakten med företagets nyckelkunder.

Hur utvärderar vi värdet av sponsringen?
Sponsring är den marknadsaktivitet som det är svårast att mäta resultatet av. Man kan naturligtvis undersöka hur många som lagt märke till den och vilka reaktioner det gett, men detta är ett tids- och kostnadskrävande arbete som bara stora företag avsätter resurser för. Oftast får känslan man har efter en sponsring vara vägledande.

Vad tyckte vi? Vad tyckte vår personal? Vad tyckte kunderna? Gav det några bestående intryck och är detta någonting vi vill göra om? Om sponsringen sträcker sig över ett år, till exempel då man sponsrar en idrottsförening, är det intressant att se i vilken utsträckning mottagaren av sponsringen haft kontakt med oss och vilket mervärde man skapat. En sponsring som gett oss möjlighet till trevliga aktiviteter är mer intressant än om den enbart omfattar reklamplats på arenan.

Marknad - Marknadskommunikation
Marknadskommunikation
Val av media
Budget – reklam
Annonsutformning – introduktion
Annonsutformning
Direktreklam
Sales Promotion
Etermedia
Internet
Hemsida
Mässor
Public Relations
Press release
Sponsring
Personlig försäljning
Egenskaper hos en bra säljare
Säljprocessen
Övningsuppgift 7
Övningsuppgift 8
Övningsuppgift 9
Övningsuppgift 10
Övningsuppgift 11
Övningsuppgift 12
Övningsuppgift 13
Övningsuppgift 14
Övningsuppgift 15
Övningsuppgift 16


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida