Marknadskommunikation: Sales Promotion
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Sales Promotion (SP) är enligt Internationella Handelskammaren “tidsbegränsade åtgärder som innebär ett värdetillskott för den slutgiltige konsumenten eller handeln vid förvärv av vara eller tjänst”.

Härav följer att Sales Promotion kan rikta sig såväl mot konsumenten som mot handeln. Ofta lägger man även till ett tredje led i definitionen; den egna säljkåren. På så sätt får vi tre former av Sales Promotion.

Avsikten med Sales Promotion är att skapa uppmärksamhet på ett genomträngande sätt. Ett av huvudsyftena är att komma igenom köpmotstånd och förutfattade meningar hos potentiella kunder. Genom att prova upptäcker kunden förhoppningsvis fördelarna hos produkten och köper även när den säljs till ordinarie pris.

Fördelar med Sales Promotion
En av de stora fördelarna med Sales Promotion har redan berörts. Många provar produkten till lägre pris eller kostnadsfritt och ju fler som provar desto fler återkommer som återköpskunder. Dessutom har man stor möjlighet att mäta utfallet av en SP-kampanj. SP-aktiviteter med svarskupong gör också att företaget kan bygga upp ett register över intresserade kunder.

Nackdelar med Sales Promotion
En SP-kampanj medför alltid minskad lönsamhet under kampanjperioden. Detta beror antingen på kostnaderna för kampanjen eller på att man sänker priset. Försäljningen ökar visserligen som regel, men risken är stor att den sjunker tillbaka efter kampanjens slut.

Om SP-kampanjen upprepas finns också risken att produkten ses som en ”kupongvara”, vilket inverkar negativt på imagen. Risken finns att konsumenterna inväntar nästa kampanj och inte köper till ordinarie pris. Således bör man undvika SP riktad till konsument om man säljer en produkt som ska positioneras som högkvalitativ.

Marknad - Marknadskommunikation
Marknadskommunikation
Val av media
Budget – reklam
Annonsutformning – introduktion
Annonsutformning
Direktreklam
Sales Promotion
Etermedia
Internet
Hemsida
Mässor
Public Relations
Press release
Sponsring
Personlig försäljning
Egenskaper hos en bra säljare
Säljprocessen
Övningsuppgift 7
Övningsuppgift 8
Övningsuppgift 9
Övningsuppgift 10
Övningsuppgift 11
Övningsuppgift 12
Övningsuppgift 13
Övningsuppgift 14
Övningsuppgift 15
Övningsuppgift 16


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida