Marknadskommunikation: Egenskaper hos en bra säljare
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Schablonbilden (nidbilden om man så vill) av säljaren är den påträngande pratkvarnen, redo att med sin svada kränga på kunderna (”offren”) så mycket som möjligt av sina produkter, vare sig kunden behöver dem eller inte. I verkligheten stämmer den bilden praktiskt taget aldrig.

Genom att studera framgångsrika säljare har man fått fram följande egenskaper som anses viktiga:

Bullet

Inlevelseförmåga, för att sätta sig in i kundens situation och veta hur kunden tänker och fungerar.

Bullet

Energi och flit. Säljaryrket är tufft och krävande, såväl mentalt som fysiskt.

Bullet

Självförtroende och självkänsla, vilket är nödvändigt för att inge förtroende. Detta stärks av att kunna sin produkt och genom att känna att man ger kunderna mervärde.

Bullet

Utåtriktat sätt och social kompetens.

Bullet

Planeringsförmåga och självdisciplin. Handlar om att lägga upp en plan och se till att följa den.

Bullet

Lönsamhetstänkande och ekonomiskt sinne. Det behövs för att fokusera på de lönsamma affärerna och tacka nej till de olönsamma.

Bullet

Inställningen att varje hinder är en utmaning och att ingenting är omöjligt.

Bullet

Vilja att tjäna pengar, alternativt att ha uppskattning från andra människor som drivkraft.

Ovanstående beskrivning passar inte in på alla, och det är långt ifrån alltid som alla framgångsrika säljare har samtliga egenskaper. Dessutom är alla säljbefattningar olika, vilket gör att man måste veta vad arbetet innebär och vid rekrytering fokusera på de egenskaper som passar det specifika jobbet.

Marknad - Marknadskommunikation
Marknadskommunikation
Val av media
Budget – reklam
Annonsutformning – introduktion
Annonsutformning
Direktreklam
Sales Promotion
Etermedia
Internet
Hemsida
Mässor
Public Relations
Press release
Sponsring
Personlig försäljning
Egenskaper hos en bra säljare
Säljprocessen
Övningsuppgift 7
Övningsuppgift 8
Övningsuppgift 9
Övningsuppgift 10
Övningsuppgift 11
Övningsuppgift 12
Övningsuppgift 13
Övningsuppgift 14
Övningsuppgift 15
Övningsuppgift 16


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida