Kunderna: Vilka är kunderna?
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

För att du som företag ska kunna utforma ett attraktivt erbjudande som lockar kunderna att köpa dina varor och tjänster behöver du naturligtvis kunskap om vilka kunderna är, var de finns, vad de har för behov samt hur och var någonstans de föredrar att göra sina inköp.

Kunder kan beskrivas på många olika sätt men ett enkelt sätt som ger en bra översikt kan vara att dela upp kunderna enligt följande fyra huvudkategorier.

  1. Privatpersoner
  2. Företag
  3. Organisationer
  4. Offentlig sektor

För att bli mer effektiv i marknadsbearbetningen och mer framgångsrik kan man sedan välja ut mindre kundsegment inom varje kundkategori.

Fråga att fundera över: Inom vilken kategori/kategorier finner du dina kunder?

Marknad - Kunderna
Vilka är kunderna?
Privatpersoner
Företag
Organisationer
Offentlig sektor
Vad köper kunderna?
Beslutsfattare och slutförbrukare
Konsumentmarknadens köpprocess Producentmarknadens köpprocess


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida