Kunderna: Organisationer
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Idrottsorganisationer, intresseorganisationer som till exempel fackföreningar och religiösa eller politiska organisationer samt andra ideella organisationer är kundkategorier som man lätt glömmer bort.

Många organisationer sysslar med varu- och tjänsteförmedling och kan vara intressanta kunder för alla möjliga produkter. I årsboksluten, som ofta presenteras i lättåtkomliga årsskrifter, kan man få en god bild av hur organisationerna använder sina pengar.

Vilka behov finns till exempel inom alliansföreningen Djurgårdens IF med 19 olika idrottsgrenar som till exempel ishockey, fotboll, handboll, brottning, golf, bandy, bordtennis, konståkning med flera.

Röda Korset är ett annat exempel på en organisation som hjälper till i akuta krissituationer som till exempel i jordbävningsdrabbade områden där man bidragit med produkter som filtar, varma kläder, fältsjukhus, mobila kliniker, hygienpaket och medicin.

Marknad - Kunderna
Vilka är kunderna?
Privatpersoner
Företag
Organisationer
Offentlig sektor
Vad köper kunderna?
Beslutsfattare och slutförbrukare
Konsumentmarknadens köpprocess Producentmarknadens köpprocess


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida