Kunderna: Vad köper kunderna?
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

När man vill få en bild av marknaden gäller det inte i första hand att samla in så mycket information som möjligt utan att samla in rätt information. Informationen bör samlas in på ett medvetet och målmedvetet sätt för att man ska få information om När?, Var?, Hur? och Varför? kunden köper.

För att företaget ska kunna välja rätt säljkanal är kunskapen om Hur? och sVar? kunderna föredrar att köpa viktig. För att kunna utforma ett budskap i reklam och broschyrmaterial som lockar kunderna till köp är det viktigt att veta Vad? kunderna tycker om och Varför? de köper.

Forskning visar att det är fyra huvudfaktorer som påverkar en kunds köpbeteende; de kulturella, sociala, personliga och psykologiska faktorerna.

26 skäl till att varför kunder köper

Marknad - Kunderna
Vilka är kunderna?
Privatpersoner
Företag
Organisationer
Offentlig sektor
Vad köper kunderna?
Beslutsfattare och slutförbrukare
Konsumentmarknadens köpprocess Producentmarknadens köpprocess


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida