Kunderna: Beslutsfattare och slutförbrukare
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

För att kundbeskrivningen skall vara användbar som underlag för informationssökning och marknadsbearbetning är det viktigt att man identifierar alla kunder men framför allt kunden som den som fattar inköpsbeslutet.

Ibland spelas alla roller av samma person, men ofta är det många olika "kunder" som skall påverkas innan inköpsbeslut kan fattas och produkten når slutförbrukaren.

Köpbeteendet skiljer sig åt mellan konsumentmarknaden (privatpersoner) och producentmarknaden (organisationer). Generellt sett brukar man säga att konsumenten köper mindre rationellt, det vill säga handlar mer känslomässigt och spontant än den organisatoriska köparen även om likheterna är stora. Det hävdas även att köpprocessen är mer komplex i företag än i hushåll.

Marknad - Kunderna
Vilka är kunderna?
Privatpersoner
Företag
Organisationer
Offentlig sektor
Vad köper kunderna?
Beslutsfattare och slutförbrukare
Konsumentmarknadens köpprocess Producentmarknadens köpprocess


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida