Kunderna: Privatpersoner
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Det finns många sätt att beskriva och dela in privatpersoner i mindre målgrupper utifrån vad som karakteriserar dem. Detta kan göras både utifrån erfarenheter och kunskaper men vanligtvis utgår man ifrån statistiska data och genomför någon typ av marknadsundersökning. De olika marknadssegmenten eller målgrupperna kan beskrivas med hjälp av olika variabler varav följande är de vanligaste.

Bullet

Geografiska variabler

  1. Områden (län, regioner och kommuner, länder)
  2. Befolkningstäthet
  3. Orters eller områdens storlek
  4. Klimatområden

Bullet

Socio-ekonomiska variabler

  1. Ålder
  2. Kön
  3. Utbildning
  4. Yrke
  5. Familjeinkomst
  6. Familjestorlek
  7. Familjens livscykel (ogift, gifta utan barn, gifta med barn under 6 år, gifta med barn över 6 år osv)
  8. Socialgrupp

Bullet

Beteendevariabler

  1. Användare (icke användare, tidigare användare, potentiell användare, regelbunden användare osv)
  2. Användning (småkunder, medelstora kunder, stora kunder)
  3. Märkestrohet
  4. Den sökta behovstillfredsställelsen
  5. Livsstil (arbetsmänniskor, familjekära, nöjeslystna, matglada, religösa, hurtbullar osv)

För att få lämpliga marknadssegment måste man för det mesta använda flera variabler. Det är till exempel vanligt att man avgränsar marknadssegment (målgrupper) med hjälp av ålder, kön och familjeinkomst. Geografiska och socioekonomiska variabler används betydligt oftare även om det kan vara ett grovt instrument varför beteendevariabler har blivit allt vanligare.

Marknad - Kunderna
Vilka är kunderna?
Privatpersoner
Företag
Organisationer
Offentlig sektor
Vad köper kunderna?
Beslutsfattare och slutförbrukare
Konsumentmarknadens köpprocess Producentmarknadens köpprocess


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida