(Se även läroboken C - texter och övningar,
sektion 2, Att tala.)
Är det sant som man skämtsamt brukar säga, att på
en begravning vill de allra flesta hellre ligga i kistan än vara
den som håller begravningstalet? Ja, alldeles taget ur luften
är det inte. 41 % av 3000 tillfrågade personer uppgav i
en svensk undersökning (redovisad i Expressen bl a) att de kände
större skräck inför muntliga framträdanden än
inför döden.
Vad
är det då som är så skrämmande med att
tala offentligt? För många är nog ovanan att stå
i centrum för uppmärksamheten det allra värsta. Man
utlämnar sig till andras bedömning. Ännu värre
blir det förstås om man har några skräckfyllda
erfarenheter med sig i bagaget. Vet man dessutom inte riktigt hur
man gör för att lägga upp sitt framträdande blir
det oerhört ångestladdat. Kan man däremot lite om
hur man bör strukturera ett tal eller en presentation blir man
genast säkrare. Det allra viktigaste när det gäller
muntliga framträdanden är nämligen att vara
mycket väl förberedd, att veta vad man ska säga
och hur man ska framföra det. Talekonst, eller retorik,
var ett viktigt skolämne från antiken och ända in
på mitten av 1800-talet. Tyvärr har vi sedan tappat bort
en hel del av kunskaperna kring talandets konst. För kunskaper
behöver vi. Romarna ansåg t ex inte att
talekonst var en gåva, utan menade att det
handlade om färdighetsträning, alltså om att öva
och öva igen.
Men vad handlade egentligen den klassiska retoriken om? Ja, i korthet
gick det ut på att förbereda sig efter ett bestämt
mönster, och att lära sig anpassa talet efter situation
och publik. Ett tal/framträdande skulle bygga på tre grundpelare:
patos (engagemang och känsla), etos (trovärdighet)
och logos (tydlighet och logik). Till detta kom en hel rad
effektmedel, när det gällde t ex språkbehandling,
röststyrka och kroppsspråk. Läs gärna mer om
retorik i någon lärobok, t ex Retorikboken (Marianne
Landin och Christina Ottosson, Bonniers).
Det finns faktiskt också en demokratisk vinst i att lära
sig tala och framträda offentligt. Ingen kan ju gissa sig till
ens ståndpunkt – den måste presenteras. Vem känner
inte igen situationer där man i efterhand ångrat att man
inte yttrade sig? Ett tips: Vänta inte för länge med
att yttra dig i en församling. Då tilldelas du lätt
rollen som ”den där tysta” och du gruvar dig mer
och mer för hur förvånade alla ska bli när du
väl säger något. Det blir till en ond cirkel! Bättre
då att humma ”det tycker jag också” eller
något liknande, bara för att bryta sig in i diskussionen.
Känner man till lite om retorik, kan man dessutom lättare
genomskåda argumentationen i t ex politik och reklam, eftersom
både politiker och reklamare utnyttjar klassisk retorik i sin
yrkesutövning, liksom lärare, präster och jurister.
Men så var det ju det där med nervositeten. Hur bär
man sig åt för att bemästra den? Ja, ett visst mått
av nervositet är bara bra och fungerar som en slags laddning.
Mot den där riktiga skräcken finns kanske ingen riktigt
enkel bot; däremot finns flera praktiska tips:
- Börja med att se varje framträdande som ett övningstillfälle,
inte som den enda chans du har i världen. Försök
också ge framträdandet rimliga proportioner;
vad gör det om hundra år att du rodnade eller stammade?
- Viktigast av allt – kom alltid väl förberedd;
det ger en stor trygghet att verkligen kunna sin sak. Lägg
ned extra möda på inledningen. Kom med ett provocerande
påstående, kasta ut en fråga till publiken, citera
en auktoritet, visa upp någonting som väcker nyfikenhet,
berätta om en personlig erfarenhet.
- Invänta din koncentration, se inte ditt framträdande
som ett 100-meters-lopp som ska göras på kortast möjliga
tid. Ställ dig framför publiken och känn tyngden
i benen, andas djupt, vänta någon minut innan
du börjar. Då upplever åhörarna dig som trygg
i rollen, för det är faktiskt en roll du har – ledarrollen.
Den rollen måste du acceptera, i stället för att
krypa upp mot väggen och nästan vilja utplåna dig
själv.
- Se inte på dig själv utifrån, som om
du satt i publiken. Gå in i din roll som föredragshållare.
Se dig som en skådespelare för en stund. Du har något
intressant att berätta. Scenen är din! Ta ut alla
gester, våga röra dig över ”scenen”.
Det gör att du automatiskt blir mindre spänd i kroppen.
Blir du torr i munnen? Prova då att bita dig lite försiktigt
i tungspetsen. Då ökar salivavsöndringen. Använd
illustrationer och tekniska hjälpmedel som leder bort uppmärksamheten
från din person en stund. Undvik att hålla papper i
handen som fladdrar om du darrar lite, och darrar lite gör
nog de flesta! Men visste du att endast ca 10 % av nervositeten
syns utanpå? Många som ser sina egna framträdanden
på video slås av hur säkra de ser ut jämfört
med hur det kändes inombords. Ha det i minnet om ditt inre
känns som ett stormande hav!
|