Prissättning: Metoder vid prissättning
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Metoderna för prissättning varierar med typ av företag och tidsepok. Efterkrigstidens självkostnadskalkyler har successivt fått träda tillbaka till förmån för bidragskalkyler och marknadsbaserad prissättning. Oavsett vilken metod man använder sig av finns det grundläggande faktorer att ta hänsyn till.

Bullet

Våra egna kostnader
Priset måste naturligtvis vara så högt att vi får täckning för våra kostnader och även får en tillfredsställande vinstmarginal. Det är därför viktigt att ha kontroll på kostnadsbilden för att kunna göra grundläggande kalkyler.

Bullet

Kvalitén på vårt erbjudande
Ett felaktigt satt pris ger fel signaler. En produkt med högt pris måste hålla hög kvalitet för att kunden inte ska bli besviken. Likaså ger ett lågt pris en bild av en enkel produkt. Många som försökt sälja hög kvalitet till lågt pris har upptäckt att kunden inte tror på kvalitén och uteslutit produkten när man vill ha ett högklassigt alternativ.

Bullet

Konkurrensen
Priset måste sättas så att vi hävdar oss i konkurrensen. Detta innebär inte att vi ska ha ett lägre pris än konkurrenterna. Vi ska sätta priset så att kunden tycker att han får en prisvärd produkt. Har man en produkt som är bättre än konkurrentens ska man inte vara rädd för att ta betalt för den. Har vi en enklare produkt måste priset sättas därefter. Det handlar om att kunna motivera sitt pris genom kvalitet, kundanpassning, design eller något annat som kunden är villig att betala för.

Bullet

Marknadens betalningsvilja
Många företag sätter priset alltför lågt för att man tror att kunden är priskänsligare än vad som är fallet. Vidare är man rädd för att höja priserna i takt med tiden, vilket på sikt leder till dålig lönsamhet. Denna rädsla kan vara befogad på en konkurrensutsatt marknad där de konkurrerande företagens erbjudande ser snarlika ut. Har man däremot en produkt som i något avseende är unik är ofta kunden beredd att betala litet mer.

Många bagerier och konditorier har genom åren upptäckt att mindre prishöjningar, på till exempel 10%, inte väcker några negativa reaktioner, om kunderna ens märker något. Konditoriet går man till när man ska kosta på sig något extra. I sådana lägen är priskänsligheten mindre än när det gäller baslivsmedel.

Marknad - Prissättning
Vad vill vi säga med priset?
Prissättning i nystartade företag
Prissättning i tjänsteföretag
Prisförändringar
Metoder vid prissättning
Övningsuppgift 4


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida