Marknadskommunikation: Budget - reklam
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Vår budget utgör en restriktion och bestämmer vårt handlingsutrymme. Ju mindre budgeten är, desto viktigare är det att vi använder pengarna rätt. En liten budget innebär lämpligen koncentration av resurserna till det lämpligaste mediet. Prioritering är viktigt. Det är omöjligt att synas överallt och har man för stor spridning mellan medierna blir effekten svag. Man bör också komma ihåg att en liten budget ofta är detsamma som ingen budget alls. Marknadsaktiviteter kostar och det är viktigt att sätta av pengar så att satsningen uppmärksammas och ger respons. Kom också ihåg att det även kostar pengar att utforma reklamen.

Vad kostar reklam?
Priset på reklam, till exempel annonser är mycket varierande. Generellt gäller att media med stor räckvidd kostar mer än media med mindre räckvidd. En helsida i en stor regional tidning brukar kosta 60 000 – 70 000, en helsida i Dagens Nyheter 180 000. En helsida i Ny Teknik, en populär facktidning, kostar ca 57 000. Uppgifter om samtliga media och deras kostnader finns i Mediapocket som utges av Expressen, GT och Kvällsposten.

Marknad - Marknadskommunikation
Marknadskommunikation
Val av media
Budget – reklam
Annonsutformning – introduktion
Annonsutformning
Direktreklam
Sales Promotion
Etermedia
Internet
Hemsida
Mässor
Public Relations
Press release
Sponsring
Personlig försäljning
Egenskaper hos en bra säljare
Säljprocessen
Övningsuppgift 7
Övningsuppgift 8
Övningsuppgift 9
Övningsuppgift 10
Övningsuppgift 11
Övningsuppgift 12
Övningsuppgift 13
Övningsuppgift 14
Övningsuppgift 15
Övningsuppgift 16


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida