Marknadskommunikation: Annonsutforming - introduktion
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Vad är bra reklam?
Svaren är många och skiftande. Vi lägger märke till olika saker hos reklam, att den är snygg, att den har humor, att den talar direkt till oss, etc. En förutsättning för att reklam ska fungera är att vi lägger märke till den. För att vi ska göra det måste den väcka någon form av reaktion. Den bästa reklamen är den som väcker positiva reaktioner. Den näst bästa är den som väcker negativa. Dessa två typer av reklam kommer vi ihåg, kanske diskuterar och skämtar om eller ondgör oss över. Den dåliga reklamen är den som inte väcker någon reaktion. Sådan reklam kommer vi inte ihåg, om vi över huvud taget uppmärksammar den.

Reklam har kort tid på sig att fånga betraktarens uppmärksamhet. Dagligen översköljs vi av hundratals kommersiella meddelanden. Reklamen har alltså ofta bara någon sekund på sig att få en plats i vårt medvetande. Vad som verkligen går hem hos en speciell målgrupp vid ett speciellt tillfälle handlar mycket om fingertoppskänsla. Det finns dock vissa tumregler för hur man kan utforma sin annons för att inte hamna helt fel. Dessa gäller oavsett om vi annonserar i pressen, via direktreklam, på Internet eller någon annanstans.

Marknad - Marknadskommunikation
Marknadskommunikation
Val av media
Budget – reklam
Annonsutformning – introduktion
Annonsutformning
Direktreklam
Sales Promotion
Etermedia
Internet
Hemsida
Mässor
Public Relations
Press release
Sponsring
Personlig försäljning
Egenskaper hos en bra säljare
Säljprocessen
Övningsuppgift 7
Övningsuppgift 8
Övningsuppgift 9
Övningsuppgift 10
Övningsuppgift 11
Övningsuppgift 12
Övningsuppgift 13
Övningsuppgift 14
Övningsuppgift 15
Övningsuppgift 16


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida