6 KulturIslam Trosriktningar Skriv ut Skriv ut

Trosriktningar

 
 
Att det finns både Sunni- och shiamuslimer känner de flesta till. Sunni betyder tradition, men både Sunni och Shiamuslimer följer den tradition som är beskriven och bevarad i Haditherna. Skillnaden ligger främst i synen på successionsordningen av Kalifatet. Inom sunnitisk Islam framhåller man de 4 första kaliferna som kallas "de rättledda". De ses som ställföreträdare vilka styrde den muslimska församlingen i enighet med Guds vilja. Senare kalifer över det islamiska väldet räknas mer som vanliga kungar. De fyra rättledda kaliferna var: Abu Bakr, Umar Ibn al-khattab, Uthman Ibn ´Affaan och slutligen Ali Ibn Abi Taalib (profetens svärson och kusin).

Shiamuslimer, däremot, menar mer att människorna behöver en vägledare, att det finns en ledare som förmedlar religionen från Gud. Shia muslimer betonar ofta en helig ”successionsordning” i form av Imamer i nedstigande led från Muhammed. Den viktigaste Imamen och en central helig person inom shiitisk Islam är Ali. Alis och Fatimas 2 söner Hassan och Husayn hyllas som den andra och tredje av Imanerna. Husayns död år 680 vid Kerbala uppmärksammas med en stor sorgehögtid varje år. Man menar att Husayn dog som martyr i försöken att återta den rättmätiga makten utav den ättegren som orättfärdigt hade makten. Ordet Imam har inom shiismen en djupare innebörd än i sunnitisk Islam. inom sunnitisk Islam betyder Imam i stort sett betyder "böneledare" eller "teolog". Inom shiismen finns ett stort antal grenar. En välkänd gren kallas tolvorna. De anser att det funnits 12 Imamer. I Iran finns många tolvimamshiiter. Andra grenar är Ismailiter och Zayditer.
 
Islams mystiska riktning kallas Sufism. Likheten mellan kristen mystik och muslimsk mystik har gjort att många svenskar genom åren sökt sig till sufismen, t.ex. konstnären Ivan Agueli. Inom den mystiska riktningen betonar man i ännu högre grad ljuset och närheten till Gud i bön och sång. Ofta upprepar man heliga namn, som Guds 99 namn, eller imamen Alis namn.
 
Nationellt centrum för flexibelt lärande 2004