Avslut: Avslutningsmetoder
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Det finns flera olika metoder att avsluta ett säljsamtal. Här ges exempel och uppslag på några varianter att använda sig av. Använd inte samma metod slentrianmässigt utan olika situationer kan kräva olika upplägg. Det finns annars än risk att säljandet blir opersonligt och mekaniskt. Den metod som är väl beprövad och användbar i de flesta situationer är den första.

Rakt
Du summerar alla fördelarna ni kommit fram till, och avslutar med att säga ”Många fördelar, med andra ord är du intresserad av att beställa/köpa en provorder?” + Var tyst. Om svaret blir en fråga: ”Har ni 10 stycken i lager…” är affären indirekt klar.

Sekundärt
Du tar liksom för givet att kunden vill köpa och frågar istället:

Bullet

Vill ni ha den i rött eller vitt?

Bullet

Jag skall hämta den just i din storlek på lagret.

Nu eller aldrig
Det gäller att få kunden att förstå att det enbart är just nu som erbjudandet är aktuellt:

Bullet

Rean slutar idag.

Bullet

Det här är sista exemplaret, nya kommer att säljas till ordinarie/nya priset.

Bullet

Vår huvudman slutar med det här erbjudandet vilken dag som helst.

Ja kedjan
Genom att ställa en rad frågor, som alla har ett naturligt JA-svar får man kundens sinne moget för att även ta ett köpbeslut:

Bullet

Så ni anser att ni har ett problem med…

Bullet

Ni önskar alltså att företaget gör en insats…

Bullet

Skulle den typ av produkter vi erbjuder kunna vara en lösning…

Bullet

Vårt företag med de referenser jag visat är med andra ord tänkbar leverantör…

Bullet

Med andra ord är ni beredd att lägga en provorder hos oss idag…

Prova
Inget går upp mot att testa en produkt i verkligheten. Sitta i stolen, provköra bilen, prova kläderna, provsvinga golfklubban, provgjuta med den nya plasten. Då får alla sinnena möjlighet att reagera. Exempel:

Bullet

Företag kan lägga provorder med 50% rabatt.

Bullet

Husbil som körs ut till en vacker sjö där kunderna bjuds på öl och grillat kött i kvällssolen.

Listning
Förbered mötet noggrant med alla fördelar du kan komma på. Det blir 10-15 stycken. När du kommer till kunden ber du honom att tillsammans med dig reda ut för- och nackdelar, för att det är så mycket att ta hänsyn till.

Dela in pappret i två halvor – Plus och Minus. Det blir 10-15 positiva omdömen, och negativa får han skriva dit själv. Normalt blir det bara 4-5 stycken. Ni jämför tillsammans och kommer fram till att det är dags att göra upp. Fördelen är även att du får kundens invändningar skriftligt.

Referenser
Om en kund är missnöjd med en sak, kan man tala om en annan kund som i samma situation också var orolig på denna punkt, men som idag är jättenöjd. Om möjligt ge namn och adress/telefonnummer. Detta är speciellt viktigt för tjänsteföretag.

Dolda felet
Kunden vägrar att tala om vad det är som får honom att vägra köpa. Situationen är låst. Då packar du ihop för att gå. Kunden slappnar av. Du når dörren och har sagt adjö. Då vänder du dig om och frågar: ”Vad var avgörande för att du inte ville köpa av mig?” Av pur förvåning svarar kunden varför. ”Åh, därför… Jag trodde att…” Men då kan vi nog finna en lösning på problemet….” Och du går tillbaka in.

Rådgöra
Kunden måste rådgöra med några av de sina. Försök antingen vara med på det mötet, eller besluta när du skall möta/ringa upp honom nästa gång. Låt aldrig kunden ringa upp. Det sker nästan aldrig.

Säljteknik - Avslut
Innan avslut Avslutningsmetoder Efter avslut


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida