Säljpresentation: Kommunikation
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

För att kommunikationen skall fungera gäller det att inget hos dig stöter eller förstör kommunikationen. Kunden måste förstå och få förtroende för dig.

För att du skall lyckas i den kommunikationen är det viktigt att du lär dig lyssna. Här är några punkter för att förbättra förmågan.

Bullet

Koncentrera dig.

Bullet

Genom att se på kunden avskärmar du omgivande störande fenomen.

Bullet

Genom att fråga aktiverar du dig själv och kunden.

Bullet

Se på kunden, vänd dig mot honom, använd öppna gester, le, nicka och var positiv.

Bullet

Tro dig aldrig veta vad han tycker! Vänta alltid tills han pratat färdigt. Till och med en begrundande paus är bra.

Bullet

Du måste prata stringent efter en logisk kedja. Det ökar trovärdigheten och förenklar inlärandet hos kunden.

Bullet

Ilska blockerar kommunikationen och förståelseförmågan. Om du blir ledsen eller arg bryr sig inte kunden speciellt mycket om. Han arbetar för att hans situation skall bli så bra som möjligt.

Tala tydligt. Det är inte enbart skriven text som skall vara enkel att förstå. Försök att undvika:

anglosismer

biten, upp till dig, releasa

substantivering

beslutisering, påverkansmöjligheten

taftologier

utvecklingstrenden

facktermer

drajver (hårddisken)

Fundera själv över tal som du retar dig på.

Säljteknik - Säljpresentation
Säljpresentation
Kommunikation
Kroppsspråk
Rensa luften
Kundtyper
Kunder på besök


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida