Försäljningsplanering: EFI-analys
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Skriv dina 5-10 bästa argument i en EFI tabell.

Bullet

Första kolumnen med dina Egenskaper.

Bullet

Andra kolumnen med störste Konkurrentens egenskaper.

Bullet

Tredje kolumen med Fördelarna för kunden.

Bullet

Skriv separat i fjärde kolumnen de Behov kunden har.

Efter du gjort EFI-analysen, fundera över varför kunden skall välja dig om inget skiljer dig och din konkurrent åt.

Försök komplettera med 5 egenskaper där du är unik, till exempel busschaufför som är kunnig i "första hjälpen".

Skriv ned vad dina fördelar innebär ekonomiskt för kunden! Detta är grunden för din argumentering, varför du är billigare trots att du är dyrare…

Fundera också över om det finns ett kundbehov som vare sig du eller konkurrenterna täcker? Kan du komplettera det med ditt erbjudande?

Säljteknik - Försäljningsplanering
PM-matris
Porters U-kurva
EFI-analys
Fråga kunden
Konkurrentpärm


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida