Volymberäkning: Nollpunktskalkyl
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Då man funderar på att starta ett företag eller lansera en ny produkt inställer sig frågan; ”Hur mycket måste jag sälja för att gå med vinst, eller i alla fall inte gå med förlust?”

Nollpunktskalkylen är en metod att kalkylera fram nollpunktsomsättningen, det vill säga den omsättning, där intäkter och kostnader väger jämnt. Naturligtvis ska man ha högre ambitioner med sitt företagande än att gå jämnt upp, men en nollpunktskalkyl kan tjäna som utgångspunkt. Tror man att den försäljningsvolym som kalkylen visar är klart rimlig och realistisk kan man gå vidare med sin idé.

Kalkylen bygger på följande begrepp:

Pris:

Försäljningspris/enhet exkl. moms.

Rörliga kostnader:

Alla kostnader som ökar och minskar i takt med försäljningsvolym, till exempel material eller varans inköpspris, emballage, frakt och säljares provision.

Täckningsbidrag:

Pris minus produktkostnad/enhet.

Täckningsgrad:

Täckningsbidrag dividerat med pris/enhet.

Fasta kostnader:

Kostnader som inte varierar i takt med försäljningsvolym, till exempel löner, egenavgifter, lokaler, maskiner, administration och marknadsföring. Dessa kostnader fastläggs i budget innan kalkyleringen.

Nollpunktsomsättning (i kronor):

Fasta kostnader dividerat med täckningsgrad.

Kalkylexempel

Marknad - Volymberäkning
Volymberäkning
Nollpunktskalkyl
Övningsuppgift 5
Övningsuppgift 6


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida