Kundanpassning: Exempel P/M-matris
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Ett företag i Södertälje tillverkar designade tävlingsdräkter för orientering. Företaget har identifierat tre målgrupper som kan bearbetas på olika sätt med två anpassade produktvarianter.

Kundgrupper

Bullet

Unga elitorienterare

Bullet

Orienteringsklubbarna runt Stockholm

Bullet

Övriga klubbar i hela landet

   

Produktvarianter

Bullet

Unik design och elastiskt material för unga elitorienterare

Bullet

Annorlunda design för alla orienterare

Det totala antalet kunder i varje målgrupp går att få fram med hjälp av Svenska orienteringsförbundets medlemsmatriklar. Förbundet har uppgifter om antalet löpare på elitnivå och vilka klubbar de tillhör. Ur medlemsmatrikeln går också att utläsa vilka klubbar som ligger inom en radie av tio mil från Södertälje.

Nästa steg är att försöka uppskatta hur många dräkter varje kund köper per år. Här kan det vara farligt att lita bara på den egna erfarenheten. Någon form av kundenkät kan vara nödvändig för att vara säker på att uppskattningen av totalmarknaden blir korrekt.

Marknad - Kundanpassning
Idealprodukt
Produktdifferentiering
Strategival
Exempel P/M-matris


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida