Kundanpassning: Strategival
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Det finns olika strategival för kundsegmenteringen att välja bland vilka på ett enkelt sätt kan åskådligöras med hjälp av P/M-matrisen.

Bullet

Marknadsspecialisering innebär att man väljer att bearbeta ett fåtal marknader eller kundgrupper med så stor del som möjligt av sitt sortiment.

Bullet

Produktspecialisering innebär att man väljer ut ett smalt produktsortiment för bearbetning av ett maximalt antal marknader.

Bullet

Koncentration – nischpolitik innebär att man väljer att bearbeta ett fåtal kunder med ett fåtal produkter.

Bullet

Fulltäckning är sällan en lyckad strategi. Det innebär att man säljer av allt man har till alla som kan tänkas vilja köpa.

Marknad - Kundanpassning
Idealprodukt
Produktdifferentiering
Strategival
Exempel P/M-matris


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida