Marknadsundersökning: Informationskällor
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Det finns en rad olika informationskällor och metoder som kan användas för uppskattning av det totala antalet kunder:

Bullet

Statistik

Bullet

Statistik och egna uppskattningar

Bullet

Mekanisk registrering

Bullet

Konkurrenternas försäljning

Bullet

Specialrapporter

Antagandet om hur mycket varje kund köper kan bygga på egen kunskap eller på konsumentstatistik. Betydligt svårare är det att budgetera företagets försäljning, det vill säga att uppskatta hur många av de teoretiska kunderna som kommer att byta leverantör.

Marknad - Marknadsundersökning
Varför gör vi marknadsundersökningar?
Före marknadsundersökningen
Informationskällor
Vår målgrupp
Krav på målgruppen
Vad ska marknadsundersökningen ge svar på?
Övningsuppgift 2
Övningsuppgift 3



 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida