Marknadsundersökning: Före marknadsundersökningen
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Marknadsundersökning är ett tidskrävande och därmed kostsamt arbete. Det är viktigt att undersökningen verkligen ger svar på det vi vill ha undersökt så att vi kan fatta rätt beslut för den fortsatta verksamheten. Innan vi börjar undersöka fullt ut är det lämpligt att vi testar frågorna på någon eller några i vår målgrupp. På så sätt ser vi om formuleringarna är klara och tydliga och kan därmed undanröja de största riskerna för missuppfattningar.

Att genomföra marknadsundersökningar på egen hand kräver goda kunskaper om branschen men kanske framför allt kreativitet vid planeringen och noggrannhet i genomförandet. Innan vi genomför undersökningen måste vi fråga oss vad vi redan vet och vad vi känner oss osäkra på. Ju viktigare de osäkra faktorerna är, desto väsentligare är de att undersöka. Visserligen kräver en undersökning tid och resurser, men dessa resurser är oftast små i relation till vad det kostar att göra fel saker på marknaden.

Ett annat sätt är att köpa undersökningen från ett undersökningsföretag. Detta kostar en slant och man måste ställa kostnaden mot den tid vi då kan använda till andra saker än att undersöka. Köper vi undersökningen är det ännu viktigare att frågorna är tydligt formulerade, eftersom den som undersöker inte har samma möjligheter att förklara om den som intervjuas inte förstår frågan direkt.

Marknadsinstitutens professionella tjänster ligger i många fall utom räckhåll för nyföretagare med begränsade resurser. Det som står till buds är analyser av tryckta källor och egna datainsamlingar. Även ostrukturerade kundkontakter kan omvandlas till värdefullt beslutsunderlag.

Marknad - Marknadsundersökning
Varför gör vi marknadsundersökningar?
Före marknadsundersökningen
Informationskällor
Vår målgrupp
Krav på målgruppen
Vad ska marknadsundersökningen ge svar på?
Övningsuppgift 2
Övningsuppgift 3



 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida