Produkten: Konkurrerande produkter
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Vilka produkter konkurrerar vi med?
Ett företag har alltid konkurrenter. Även om vår produkt är helt ny ska den användas för att lösa ett problem och ytterst få problem eller behov är nya. Våra kunder löser sitt problem på ett alternativt sätt idag, och frågan blir om vår produkt kommer att lösa problemet på ett bättre, snabbare eller billigare sätt. De flesta produkter som ”floppar” gör det på grund av att de inte tillfredsställer behov eller löser problem bättre än existerande alternativ. Populära men kortlivade produkter som bak- och glassmaskiner dog därför att de flesta upptäckte att det var enklare (och ofta minst lika gott) att köpa bröd och glass i butiken.

Vi måste se konkurrensen i ett vidare perspektiv än att endast omfatta produkter som liknar vår. Ska vi arrendera en skogsdunge och där erbjuda folk att spela paintball konkurrerar vi inte bara med andra paintball-arrangörer, utan med samtliga andra fritidsaktiviteter.

Marknad - Produkten  
Produkten - introduktion
Konkurrerande produkter
Produktens varumärke
Övningsuppgift 1
 


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida