Programmering A

 
Introduktion
Första programmet
 
Introduktion
Uppgifter
Självrättande övning 2.1
Strukturerad programmering
Variabler
Selektion
Sammansatta villkor
Iteration
Underprogram
Klassrum
Hjälp
   
Senaste nytt
Till kursens början
Uppgifter
Nationellt centrum för flexibelt lärande 2002

Uppgift
Gör ett program som skriver ut texten "Hejsan svejsan!" på skärmen.
Lösningsförslag
Skriva ut text gör man med write eller writeln. Skillnaden är att writeln gör en radmatning efter att texten är utskriven.

program Project1;
uses Crt32;

{$APPTYPE Console}

begin
   writeln('Hejsan svejsan!'); {skriver ut texten}
   readln; {programmet väntar på att man trycker Enter innan det               avslutas}
end.

Uppgift
Gör ett program som skriver ut texten "Hejsan svejsan!" två gånger på skärmen. Rensa/sudda skärmen innan utskriften sker.
Pröva att använda både write och writeln för att se skillnaderna.
Lösningsförslag
Rensa eller sudda skärmen heter clrscr vilket är en förkortning av clear screen.

program Project2;
uses Crt32;

{$APPTYPE Console}

begin
   clrscr; {rensar skärmen}
   writeln('Hejsan svejsan!'); {skriver ut texten}
   writeln('Hejsan svejsan!'); {skriver ut texten en till gång}
   readln; {programmet väntar på att man trycker Enter innan det               avslutas}
end.

Pröva nu att byta writeln mot write.

Uppgift
Gör ett program som skriver ut texten "Hejsan svejsan!" på den tredje raden uppifrån med hjälp av gotoXY.
Skärmen ska vara rensad.

Uppgift
Fungerar det här programmet som det är tänkt? (Pröva!)
program Project3;
u
ses Crt32;

{$APPTYPE Console}

begin
   gotoXY(10,4);
   
clrscr;
   writeln('Hejsan svejsan!');
   readln;{programmet väntar på att man trycker Enter innan det    avslutas}
end.

 

Uppgifter Upp
   Kursindex © HSw CFL 2002