Beskrivning Mallen används för att skapa övningar av dra-och-släpp-typ. Den tillåter att man släpper flera saker på ett mål och det är även möjligt att flytta saker mellan målen.
När övningen rättas återställs de felaktiga svaren till sin ursprungsplats medan de korrekta ligger kvar under resp. mål. Det är möjligt att ange flera mål som rätt för ett dragobjekt.
Programvara som du behöver Allt du behöver för att anpassa denna mall är en enkel texteditor, till exempel "Anteckningar" i Windows. Det går givetvis även att använda program för webbsidesproduktion som Frontpage, Dreamweaver eller GoLive.
Tekniska förutsättningar Du behöver Flash Player version 8 eller högre för att mallen ska fungera.
Anpassa innehållet För att ändra frågorna gör du så här:
Öppna filen data.xml med en texteditor (som Anteckningar)
Filen är en xml-fil, d.v.s. informationen i den är märkt enligt ett system med 'taggar'. En tagg kan man se som en behållare och visas i filen som: <taggnamn>innehåll</taggnamn>
Datafilen har 3 avdelningar; en för bilden <targets>, en för dragobjekten <dragitems> och en för dekorationer <decorations>. Redigera dessa enl. exempelfilen data.xml.
<url> anger sökvägen till en bild och skapar således en bild i övningen.
<text> anger en text i stället för en bild. (Rubrikerna i exemplet)
Bilder och text kan användas både som dragobjekt, måltavlor och dekorationer.
Spara data.xml och lägg den i samma mapp som DragAndDropTemplate.swf.
Lägg sedan in flashfilen i en html-sida och ange storleken så stor som du behöver för att hela övningen ryms på skärmen.