Startsidan | Kursöversikt | Epost till läraren | Hjälp

Kamera

Kamerans princip är mycket enkel. En positiv lins får skapa en reell bild på filmen och en slutare och en bländare ser till att lagom mängd ljus når filmen. Bländaren är en öppning nära linsen som avskärmar en del av ljusstrålarna. Slutaren fungerar helt enkelt som en lucka som öppnas när ljus ska släppas in i kameran och som stänger (stängs) när filmen är lagom belyst, exponerad. De påverkar också oskärpan på grund av olika avstånd och rörelser.

I digitalkameror är filmen ersatt med en ljuskänslig platta som kan läsas av på elektronisk väg men rent optiskt är det ingen skillnad på en digitalkamera och en kamera med film.

I verkligheten är den positiva linsen på kameran inte en enda lins utan ett helt system av många linser. Detta för att ge maximal bildkvalitet.

Starta om appleten | punktkällor | bländare | liten bländaröppning

När Du ställer in skärpan ändrar Du avståndet mellan linsen och filmen. I övningen ovan har du ljusstrålar från objekt på 3 olika avstånd från kameran. Fokusera nu bilden genom att flytta linsen med musen så att det bildas en skarp reell bild på filmen med ett strålknippe i taget (det röda, grön och violetta). Avläs linsens x-koordinat när bilden blir skarp i de olika fallen.

Hur mycket måste linsen flyttas när skärpan flyttas från det "röda" till de andra två?

Svar:

X - koordinater för linsmitten vid skarp avbildning (på gula filmens framsida):

  • Oändligt långt borta (gröna strålar): 4,19
  • Långt borta (röda strålar): 3,95
  • Nära (violetta strålar): 3,60

Man ser att ändringen för de 2 relativt nära är cirka 0,35 och att gå vidare från "röda" till oändlighet är bara 0,24! Ju närmare objektet är desto mer noggrann måste skärpan ställas in!

Du ser att objekt på olika avstånd inte kan avbildas skarpt på samma gång. Om det är skarpt för det röda blir det en utbredd skiva (i stället för en punkt) vid filmen för de gröna och violetta strålarna. Bländaren kan även användas för att påverka "skärpedjupet". Skärpedjupet är avståndet mellan objektet längst bort och närmast som samtidigt kan återges med "hyfsad" skärpa (där skivan för en oskarp punkt är liten, 0.026 mm för 35mm film). Vilken ger bäst skärpa även för de objekt som inte är riktigt skarpa, en stor bländaröppning eller en liten bländaröppning?

Svar:

En liten bländareöppning gör att det blir relativt god skärpa även för de objekt som linsen inte är fokuserad på. Men eftersom mindre ljus då släpps in måste man har slutaren öppen längre tid (större slutartid). Detta kan göra att man får större "rörelseoskärpa", det vill säga att bilden blir oskarp på grund av att kameran eller objektet hunnit röra sig under tiden slutaren varit öppen.

Överkurs:
Bländarstorlek i fotosammanhang brukar anges relaterade till linsens brännvidd (f). Ett vidvinkelobjektiv (kort f) behöver inte vara så stor för att samla mycket ljus till filmen. Ett teleobjektiv (lång f) behöver ha en mycket större ingångsöppning (och linser) för att få lika mycket ljus till filmen.

Ett objektiv med f = 50mm som har en öppningsdiameter av 25mm skulle ha en bländare f/2.

Vanliga "f-stops" brukar markeras på linsers bländarinställning, (varje steg innebär en halvering av ljusmängden): f/1, f/1.4, f/2, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22, f/32, f/45 och f/64.

fokuseringsring på kameralins Här kan du se fokuseringsringen på ett kameraobjektiv (lins). Vita triangeln pekar på lite mer än 20 meter. Där skulle skärpan bli bäst. Du kan se att objektivet måste ändras lika mycket vid en ändring från 10 m till 20 m som när avståndet justeras från 4 meter till 5 meter. Om linsen är nerbländad till öppningen f/16, skulle allt vara skarpt från 10 meter till oändligheten. Detta kan Du se på skärpedjupsskalan runt omkring vita triangeln.

Även om skärpedjupet ökar med minskande bländaröppning, så kan små bländareöppningar (mindre än f/16) ge en annan typ av oskärpa (som beror på diffraktion).

animerad bild av zoomobjektiv Ett zoomobjektiv är gjort så att man kan variera brännvidden, f. Den animerade bilden här intill visar en lins för en 35 mm kamera. Skärpedjupet är markerat och man kan se att i tele-läget (lång f) är skärpedjupet litet. Man måste ställa in fokus noggrant. Däremot är skärpedjupet relativt stort för vidvinkel-läget (kort f).

2005 Nationellt centrum för flexibelt lärande