Marknadsbearbetning: Påverkan
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Med påverkan som konkurrensmedel menar man de medel som du som företag använder för att informera, påverka och sälja till dina kunder.

Genom att kombinera olika metoder av påverkan kan ett för företaget unik promotionmix skapas, som gör att företaget skiljer sig från konkurrenterna och når ut till kunderna på ett effektivare sätt.

  1. Personlig försäljning där säljaren möter sin kund är den effektivaste formen av påverkan av ett begränsat antal kunder. Det är emellertid också det dyraste – per kontakt räknat – och måste samordnas med övriga konkurrensmedel.
  1. Direkt marknadsföring är reklambudskap som sänds direkt till mottagaren via direktreklam (DM) i brevlådan eller bearbetning via telefon (telemarketing TM).
  1. Sales Promotion eller säljstödjande åtgärder med syfte att öka försäljningen. Till exempel kan en konsument i en matvarubutik lockas att köpa ett storpack av hushållspapper.
  1. Public Relations (PR), åtgärder för att främja företagets goda relationer med omvärlden till exempel genom att få publicitet i media via pressreleaser med mera.
  1. Reklam är ett enkelriktat budskap som kan användas för att snabbt informera många människor om produkter och tjänster. Annonsering kan ske till exempel i dagstidning, TV, radio eller utomhus, vilket kräver kunskap och förberedelse. Annonser måste utformas dels för att nå uppmärksamhet hos dem man vill nå, dels för att överföra ett påverkande budskap.
Marknad - Marknadsbearbetning
Marknadsbearbetning
Produkten
Priset
Platsen
Val av distributionskanal
Påverkan
Marknadsmixen


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida