Prissättning: Vad vill vi säga med priset?
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Priset är bland det första en kund frågar efter. Priset är alltid intressant, även om ett lågt pris långt ifrån alltid är avgörande för om köpet blir av eller inte.

Vad vill vi säga med priset?
Priset på produkten talar om vad kunden kan förvänta sig. Sätter vi ett högt pris måste detta motiveras med högre kvalité, ett attraktivt utseende, bättre kundanpassning, längre livslängd eller någon annan fördel. Kunden måste på något sätt övertygas om att vår produkt verkligen är så bra att det är värt att betala priset.

Ett lågt pris innebär å andra sidan inte att vi kan hålla dålig kvalité. Även lågpris-produkter förväntas fungera på ett bra sätt, även om de inte är påkostade på samma sätt som produkter med högt pris.

Vi kan även välja att lägga oss på samma nivå som jämförbara konkurrenter. Om vi kan påvisa att vår produkt är bättre på någon punkt får vår kund bättre kvalité för samma pris.

Nystartade företag
För nystartade företag är det svårt att gå in med ett lågt pris. Ett lågt pris kräver oftast stora volymer. Risken finns även att etablerade konkurrenter sänker sitt pris för att möta den nye aktören. Ett nystartat företag vinner sällan eller aldrig ett priskrig. Nystartaren måste i stället använda andra konkurrensmedel, till exempel kundanpassning, personlig service, flexibilitet, etc.

Tjänsteföretag
För tjänsteföretag, till exempel konsultföretag, är lågt pris oftast inget alternativ. En konsult tar betalt efter sin kompetens. Om priset är lågt löper konsulten risken att värderas därefter. Dessutom säljer konsulten sin tid, vilken är begränsad. Därav följer att en konsult aldrig kan sälja på volym, eftersom ökad efterfrågan endast kan ge bättre lönsamhet så länge konsulten har tid att avsätta.

Marknad - Prissättning
Vad vill vi säga med priset?
Prissättning i nystartade företag
Prissättning i tjänsteföretag
Prisförändringar
Metoder vid prissättning
Övningsuppgift 4


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida