Konkurrenterna: Konkurrentjämförelser
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Varför behöver man då information om sina konkurrenter?

Det är ofta effektivt att studera konkurrenterna närmare. Konkurrenterna är nämligen en viktig hjälp till den egna kreativiteten när man vill utvecklas.

Vid en bedömning av konkurrenssituationen, sammansättning av produktsortiment eller tjänsteutbud, val av marknadssegment, mellanhänder, leverantörer och marknadsföringsmetoder, är konkurrentjämförelsen ett bra instrument.

Konkurrentjämförelser kan också vara ett sätt att hitta det unika hos den egna produkten. Ju svårare kunden har att skilja konkurrerande produkter från varandra desto viktigare blir priset.

Om det visar sig att ni sitter på en produkt med unik funktion, kvalitet och design kan det vara ett effektivt sätt att komma undan en priskonkurrens som ofta blir till en nackdel och belastning.

När man gör konkurrentjämförelsen kan det vara bra att försöka hitta en ”ledig position”, alltså en vara eller tjänst (ofta en kombination av dessa) som ingen konkurrent, säljer eller sålt, tidigare. Exempelvis: Vägkrogkedjan med bara hemlagad mat eller Mekaniska verkstan för "panik-jobb".

Marknad - Konkurrenterna
Konkurrenterna
Konkurrentjämförelser
Information om konkurrentanalys
Konkurrenternas starka/svaga sidor
EFI-modellen


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida