Kundanpassning: Idealprodukt
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Den fördjupade kunskapen om kundernas behov och prioriteringar som marknadsundersökningarna ger, kan användas för att anpassa produkten till typkundernas prioriterade behov.

Ett företag som säljer skräddarsydda produkter till väldefinierade målgrupper har större chans att lyckas än företag som säljer standardprodukter till alla. Marknadsbearbetningen kan göras effektivare och försäljningsprognosen blir säkrare samtidigt som en bättre anpassning också kan ge ett högre kundvärde och därmed tillåta bättre marginaler.

Alla produkter på marknaden kan sägas vara i någon grad kundanpassade! Om produkterna inte passar någon kund skulle ingen köpa! Graden av kundanpassning varierar med bransch och konkurrenssituation. Om konkurrensen är hård strävar alla efter kundanpassning. Undantaget är monopolföretag, vilka säljer ändå.

Det är lättare att kundanpassa tjänster än varor. Det är också lättare att kundanpassa produkter som säljs direkt till kunden än de som säljs via återförsäljare, eftersom direktförsäljning erbjuder den aktiva kundkontakt som är en förutsättning för kontinuerlig produktanpassning.

Marknad - Kundanpassning
Idealprodukt
Produktdifferentiering
Strategival
Exempel P/M-matris


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida