Kunderna: Företag
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Ett flertal företag, till exempel konsultföretag eller underleverantörer, arbestar huvudsakligen med andra företag som kunder vilket vanligen brukar kallas Business to Business (B2B). Andra företag arbetar med en kombination av företags- och privatkunder.

På samma sätt som man kan beskriva och dela in privatpersoner efter ett antal variabler kan företag beskrivas med avseende på storlek, ålder, inköpsvolym, nuvarande leverantörer, kontaktpersoner etc.

Sådan information och uppgifter går att hämta från företagens broschyrer, personaltidningar, prislistor, hemsidor med mera. Andra viktiga informationskällor kan vara artiklar i fack-, riks- eller lokalpress som ofta finns på biblioteken. Är det aktiebolag man har som kunder kan man inhämta information från de offentliga årsredovisningarna.

Marknad - Kunderna
Vilka är kunderna?
Privatpersoner
Företag
Organisationer
Offentlig sektor
Vad köper kunderna?
Beslutsfattare och slutförbrukare
Konsumentmarknadens köpprocess Producentmarknadens köpprocess


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida