Produkten: introduktion
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Med produkt menar vi som privatpersoner oftast en fysisk produkt, det vill säga en vara. När en företagare talar om sin produkt så menar han det som företaget tjänar pengar på. Produktbegreppet kan innefatta en vara, en tjänst eller en kombination av dessa. Företagets produkt kan vara dataprogram, lunchportioner, hotellrum, sjukvård, hälsovård, specialistkunskaper, taxiresor etc. Produkten kan vara en fysisk produkt inköpt från tillverkare eller grossist eller av egen tillverkning. Produkten kan också vara tjänst som kan produceras av företagaren, av anställda eller av inhyrda underentreprenörer.

Ofta har företag utvecklat sin produkt från endast en vara till att även omfatta tjänster kring denna. När pizzan slog igenom på 1970-talet var man hänvisad till att inmundiga den på en pizzeria eller hämta den själv hos pizzabagaren. Idag kan man beställa via telefon eller e-post och få den levererad vid dörren.

Vad ska vi tjäna pengar på?
För varje företag är det viktigt att ha klart för sig vad som är mest lönsamt. Vad tjänar vi pengar på? Många datakonsulter säljer och installerar datorer hos sina kunder. Denna del av verksamheten är dock ofta den minst lönsamma, även om kunden upplever den som mycket viktig. Konsulten tjänar mest pengar på timdebiteringen för service och support. Även för pizzabagaren är det väsentligt att hålla koll på vad som ger mest intäkter. Är pizzan i sig den lönsamma delen, eller är det utkörningen som genererar mest intäkter? Av detta resonemang kan vi dra en viktig slutsats; om vi inför och utvecklar en tilläggstjänst räcker det inte med att den bidrar till att ge bättre service. Kunderna måste uppskatta den i så hög grad att vi kan ta betalt för den så att den blir lönsam för oss.

Marknad - Produkten  
Produkten - introduktion
Konkurrerande produkter
Produktens varumärke
Övningsuppgift 1
 


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida